„Învăţaţi de la Eugen Barbu, Adrian Păunescu, chiar şi Mircea Dinescu, care au ştiut să-şi vândă marfa creând controverse”


Marius Tupan, Ioan Flora, Marin Codreanu

Domnule Marius Tupan, prozatorul Gheorghe Stroe a creat o polemică pe tema disocierii operei de biografia autorului. Sunteţi de acord cu o astfel de amputare?

Nu trebuie să dăm biografia la o parte de operă. Trebuie să ştim foarte bine ce s-a întâmplat în epocă, în ce condiţii s-a scris un roman sau poeziile, pentru  că alimentăm ideea unor tineri şi a celor care vor veni că nu contează biografia, ci numai opera. Nu cred asta, pentru că atunci când se vorbeşte de Fernand Celine nu putem uita de colaboraţionismul său, despre Mihail Sadoveanu  şi  Adrian Păunescu asemenea. În contra replică vin cu un scriitor extraordinar, Vasile Voiculescu, care a avut o biografie şi o operă exemplare. De aceea,  eu sunt pentru cunoaşterea în amănunt a biografiei şi pentru sancţionarea celor care au greşit, pentru că cei mai mulţi sunt oameni deştepţi şi ştiu ce se întâmplă cu ei dacă greşesc.          

Constatăm o creştere a apetitului cititorilor pentru jurnale în detrimentul ficţiunii. Marin Preda se declara împotriva jurnalelor personale, dar am constat că nu a renunţat la acest obicei dacă luăm ca reper jurnalele intime publicate după moartea sa. Este doar o modă sau încercăm să recuperăm ceea ce am pierdut într-o perioadă în care am orbecăit în bezna informaţiei?

Da, este foarte interesant ce se întâmplă. Este o epocă în care citim jurnale, citim tot felul de cuvântări şi, mai ales, ce se întâmplă cu autorul în timpul vieţii. Marin Preda şi-a transformat  biografia în operă, chiar dacă el a exagerat şi ţăranii lui nu-l recunosc acolo. De fiecare dată când am dat cărţile mele  monografia s-a citit  în primul rând. Sigur, m-a încântat, dar nu cred că am o biografie atât de spectaculoasă. Eu am suferit în timpul comunismului, mama nu s-a trecut la colectiv, eu nu am putut să vin la liceu la timpul meu, trebuind să fac mai întâi o şcoală de meserii. Eu cred că această modă este un pojar, va trece într-o zi şi vom rămâne tot la ficţiune. Adică,  noi trebuie să fantazăm, pentru că orice operă are o semnificaţie şi nu putem să facem factologie cum ar zice Nicolae Breban. Toate operele noastre trebuie să aibă un mesaj, un sens şi, uneori, o misiune pentru educarea şi formarea unor tineri. Pentru că, vedeţi dumneavoastră, în istoria  literaturii române rămân operele cu o anumită moralitate. Să ne referim la avangardism, o modă care nu mai este interesantă. Din cărţile soţiei mele, care este profesor universitar şi critic literar şi a studiat avangarda, constat că aceasta nu mai rezistă tocmai pentru că este o modă. Tinerii de astăzi încearcă să refacă avangarda. Spunea foarte bine poetul Ioan Flora că lucrurile acestea sexologice, vulgare, au mai  fost cândva scrise, sau mai bine spus s-a scris despre ele. Dar nu rezistă, tot sentimentele profunde rămân. Marian Popa spune în „Istoria literaturii române de azi pe mâine”, care este o carte de referinţă, şi nu pentru că am editat-o eu, că marii scriitori nu se înscriu în curente şi modele. Literatura este o monografie a sufletului.

Am remarcat că aveţi o plăcere nedisimulată de a întreţine polemici despre unele subiecte controversate din viaţa şi opera lui Zaharia Stancu. V-aţi propus de la începutul festivalului (n.a. Festivalul Naţional de Literatură „Zaharia Stancu”, 2004) acest mod de a modera dezbaterile literare?

Eu sunt un tip pervers şi am aruncat  oamenilor tot fel de nade, unii au muşcat nada s-au contrazis şi acest lucru m-a bucurat foarte mult. De câte ori se scrie despre mine vreau să ştiţi că mă deranjează când mă laudă. Trebuie să existe controverse. Învăţaţi de la Eugen Barbu, Adrian Păunescu, chiar şi Mircea Dinescu, care au ştiut să-şi vândă marfa creând controverse, pe când mari scriitori nu au avut din ce trăi. Spre exemplu, Bănulescu a fost înmormântat în prezenţa a cincisprezece confraţi, pe când alţii contestaţi în epocă au fost însoţiţi  pe ultimul drum de mii de oameni.

                                                                                           

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s